Remote places of the world

Tänkte att jag skulle avslöja en av mitt livs små böjelser. Alla har vi väl något som fångar vårt intresse, ett något som andra inte riktigt förstår? Mitt lilla något för denna gången kallar jag för "civilisationer i fjärran".
Jag kommer ihåg att i tonåren satt jag och brorsan och läste mycket kartor och atlas, därav kan vi en massa udda kunskap inom ämnet namngeografi. En sak vi gjorde var att vi tittade ut alla öar och ögrupper i världen, och sen skapade listor över dessa där vi presenterade olika fakta om dom, typ invånare och huvudorter och sånt.
Jag fascineras fortfarande över att människor faktiskt bor på så extremt avlägsna platser. Här har jag letat upp några sådana platser som jag gärna skulle vilja besöka.

       
Pitcairn: Världens minsta stat, även om den står under det brittiska territoriet. Huvudstad är Adamstown, och där bor hela öns befolkning på 48 stycken. 4,6 kvadrat kilometers står är dessa människors hem, och dom livnär sig på fiske och frimärken.


Alert: Världens nordligaste punkt där människor bor permanent. Ligger på Ellesmere Island i Canada. Invånarantalet är 5, plus en del som tillfälligt bor där. Platsen är främst till som station för väder och annan forskning. Medeltemperaturen i Juli är 3.3 celsius - och det är den varmaste månaden om året. Sugen på att flytta dig?

       
Inalik: Huvudort, och enda samhälle på ön Little Diomede mellan Ryssland och Alaska. Det bor 147 invånare i staden. Flera generationer av eskimåer har bott på ön under många århundraden.

  
Tristan da Cunha: Världens mest avlägsna plats som har invånare. Ögruppen ligger mitt i atlanten och här bor 270 invånare i huvudstaden Edinburgh of the Seven Seas - som också är ögruppens enda bebyggelse.

Sen finns det ställen som ingen valt att bosätta sig på, och ja, det är väl tur det. Eller vad sägs om att bilda bosättning här:
Rockall, egentligen inte en ö utan bara en klippa som skjuter upp mitt ute i Atlanten. Magnifik, men ej speciellt bovänlig.






Kommentarer
Postat av: Jona

Mest intressant med Pitcairn är att 7 snubbar fälldes för några år sedan för våldtäkt (eller sexuellt ofredande), inte så kul i sig, men jag tror få ställen kan visa upp ett register där ca. 10% av befolkningen är dömda sexbrottslingar.

2008-08-18 @ 11:48:26
Postat av: Adam

Nej, det är nog inte många länder som kan vifta med sådan imponerande (eller förskräckliga) siffror. Till råga på allt så var borgmästaren på ön en av de åtalade...

2008-08-18 @ 18:14:55
URL: http://filosofadam.blogg.se/
Postat av: Tessa

Är det sant???

O är det verkligen sant att borgmästaren var en? Sjukt.

2008-08-19 @ 00:26:35
URL: http://swedishbombaygirl.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0