Att vänta...

"Salig de som inte har sett men ändå tror..."

Med salig menas välsignad och lycklig. Jag undrar ibland vad det är som är saligt med att inte se. Den Gud jag tror på vill inte visa sig, något jag kan tycka är märkligt. Tänk om jag, precis som Mose, kunde få en glimt av Gud, det skulle väl vara saligare? Eller har jag fel?
Jag kan inte hjälpa att jag känner igen mig hos Tomas Tvivlaren. Men hans tvivel fick sina svar. Hans ögon fick skåda det under som uppståndelsen var. Jag önskar att jag hade varit där. Det finns stunder i det kristna livet då jag verkligen behöver få sticka in fingret i spikhålet - för att kunna tro. Samtidigt vet jag att tro är en visshet om det jag ännu ej ser. Att tro är att vänta på det kommande. Men är det saligt att vänta? Kanske det är så att jag färgas av dagens kultur där all form av köande helst vill undslippas.
Fast jag måste vänta på Gud, vad annars ska jag vänta på?
Den väntan får helt enkelt pendla mellan att vara salig och osalig. Och jag kom precis att tänka på att osalig innebär något icke vilande, och då kanske det saliga i att tro utan att se ligger i att man någonstans i väntan finner friden - och vilan. Men även om jag ganska ofta vilar i min tro, kan jag inte hjälpa att titt som tätt be bönen: "Herre, visa dig...".

Kommentarer
Postat av: Tessa

När jag läste detta..

Så kände jag att klart man vill ha en liten glimt av Gud, för det skulle vara saligare. Men samtidigt inte. Tro är ju trots allt att tro.



Men varför vill man få den där lilla glimten, är det för att lättare sedan kunna snacka med människor, eller bara för en själv som eget syfte eller något annat?

2008-09-17 @ 21:04:01
URL: http://swedishbombaygirl.blogg.se/
Postat av: alexander

hit kommer man ofta i tanken om Gud.



Dit jag kommer då är att: om jag skulle få en glimt så stark att jag inte kunde förneka Guds existens någongång mer i mitt liv... skulle det vara ypperligt? vad är då meningen med tro...



men samtidigt, jag skulle ha en ännu mer brinnande eld för Guds rike, livet ut...

2008-09-18 @ 21:10:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0