Nordkap09, Dag 2

Resan fortsätter...

17/8 Måndag

6:48 Utansjö
Dags för avfärd. Natten har varit småkylig och liggunderlaget är sönder. Det blir till en ballong när det ska blåsa upp sig själv. Men jag har fått en hel del sömn och är redo för en lång dag i bilen. Pajala är ett av målen idag. Kanske jag tänker köpa skor också.

8:02 Örnsköldsvik
Jag MÅSTE stanna för att inhandla en STOR kaffe och (en inte lika stor) kanelbulle. Bredvid macken finns det en backhoppningsbacke. Mitt i centrum! Surrealistiskt.

9:27
Använde spolarvätska. Det luktar gott.

9:58 Sikeå
Kisspaus vid Granberget.

10:57 Skellefteå
Andra tankningen. Provade med E85, får se om det gör någon skillnad. Det är billigare, men troligtvis kommer man färre mil på en tank.

11:21 Bergsbyn
Stannat till hemma hos Simon Brandman. Ingen hemma.

12:03 Jävre
Morgonens STORA kaffe sätter sina spår...

12:23 Piteå
Äter lunch, och har stannat till vid Pite havsbad. Tomt, inga badgäster precis.

13:36 Piteå
Avfärd igen med magen mättad. Åt pastasallad med stekt kyckling. Första gången i mitt liv som jag fått något sådant serverat i djup tallrik. Åt på ett ställe som hette "Skeppet", och där inne fick man inte ha några skor på sig - det var något typ av lekland för barn. Så jag åt lunch medan jag spatserade runt i mina raggsockor.
Avslutade stoppet med att åka i en sådandär tunnelrutschbana. En barnfamilj iakttoga mig suspekt.

14:35 Gammelstaden
Skylten markeade fornminne och nu tyckte jag det var dags att faktiskt stann och inte bara köra förbi hela tiden. Detta verkar vara en gammal kyrkby. Små röda hus med vita knutar och en gammal stenkyrka mitt i allt. Vackert.

15:33 Töre
Så till sist har jag avvikit ifrån E4 för att lämna civilisationen. Inte riktigt kanske, men nu börjar det glesna mellan husen. Skog existerar sannerligen. Tror nog att jag satsar på övernattning i Pajala, eller Kautokeino. Återstår att se. Nu ska jag borsta tänderna.

16:14 Svartbyn
Ibland är det nyttigt att inte följa de utstakade vägarna. Hur skulle jag annars ha funnit Svartbyns traktor/motor museum? En hel gård fylld av en massa gamla traktorer och brandbilar m.m. Annorlunda, och kul.

16:44 Överkalix
Mitt ute i ingenstans finner jag en Ortodox kyrka. Tyvärr är den stängd och jag får bara betrakta den utifrån.

17:25 Söder om Limingojärvi
Första renen. 2 meter ifrån bilen. Den stack iväg precis när jag skulle ta en bild.

17:49 Korpilombolo
Var bara tvungen att stanna till i byn med namnet jag alltid älskade som kartläsande liten parvel. Fin kyrka.

18:15 Sattajärvi
Andra renen OCH tredje. Precis vid vägkanten.

18:21
Fjärde och femte renen sedd. Varför för jag anteckning på renar? Det verkar ju krylla här uppe av dom ändå (Något som i efterhand stämde, såg säkert 200-300 renar under resan).

18:32 Pajala
Framme i Pajala. Klarblå himmel och sol. Här ska jag titta på världens största solur. Och kanske övernatta.

19:07 Finska gränsen
Struntade i Pajala. Kör vidare. Behöver hitta ett eluttag för att ladda på mobil och kamera. Sökte efter ett på utsidan av tullhuset, och fann två stycken! Så nu sitter jag och inväntar att batterierna ska bli fulla med nu energi.

20:45
Avresa ifrån gränsen. Hinner inte riktigt ladda fullt. Har bestämt att försöka ta igen lite på körschemat.

21:14 Kihlanki
En kyrkogård mitt ute i de finska skogarna. Häftig.

21:48 Muonio
Tredje tankningen. E85 funkar bra, men finns inte uppe i norra Finland.

23:18
Befinner mig i Karesuando. Bensinmackarna i Finland ville inte, av en konstig anlendning, läsa mitt betalkort. Är alltså tvungen att ta mig över till Sverige igen för att tanka. Jag var ca 7 liter ifrån katastrofen när Statoil i Karesuando skymtade fram. Nu hoppas jag att Norge är snällare emot mig. Omvägen till Karesuando blev enbart 8 mil tur och retur. Det kunde blivit mycket värre.

23:34 Karesuando
Tältet upprest. Nu orkar jag inte köra mer. Dags att sova. Godnatt!

Dagssummering:
Andra dagen blev en hel del bilåkning... igen. Men det bjöd också på flera trevliga stopp utmed vägen. Pite havsbad var otroligt vackert och imponerande. Även Gammelsta var fint. Sverige är stort. Vilka avstånd och att människor bor här uppe är otroligt. Mäktigt att färdas utmed vägarna och känna att avståndet till hemma växer.
Incidenten i Muonio gjorde mig nervös. Ett tag var jag riktigt orolig att jag skulle bli stående i Karesuando, för kortet sades vara tillfälligt spärrat när väl den finska macken gav mig det tillbaka ifrån maskinen. Men allting löste sig ändå. Resan fortsätter att vara lyckad. Rekommenderar sträckan mellan Skellefteå-Pajala, fin väg och vackra områden att stanna till på. Umeå stad är också riktigt fin.


Kommentarer
Postat av: Tessa

Spolarvätska luktar ju jättegott! De är ju nåt man sprutar ibland bara för att få sniffa på doften lite. =)

Gammelstad är väldigt fint! Och när man är inne dessa små röda hus med vita knutar blir det bara mysigt och trevligt.

Pite såg väldigt vackert ut! Man fick ju nästan känslan om lite utomlands när jag såg kortet.

Rolig att du observerade antalet renar först. När du borde veta att det kryllar av dem. Fast första gången när man ser ett djur man inte ofta ser är det alltid kul och speciellt o se.



2009-08-24 @ 10:35:18
URL: http://swedishbombaygirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0