Ödehuset

Nu har jag läst årets mest hypade bok inom den "religiösa" litteraturen, Ödehuset. Boken påminde lite om Brian McLarens böcker Kristen på ett nytt sätt, och Historien vi är en del av. Dvs boken är en fiktiv roman, som i sitt berättande och i karaktärernas dialoger ger perspektiv på den kristna tron. Detta är en formula som jag personligen gillar skarpt, även om den självklart påverkar själva historien som boken vill berätta. Nu tycker jag Young lyckas väva in teologi och historieberättande med varandra på ett fint sätt - och ett smidigt sätt. Man följer lätt med i dialogen, och man får tid att andas och smälta in det dialogen säger. Och Young lyckas även berätta en gripande historia, som visserligen kunde vara mer detaljerad, men som ändå inte behöver vara det.

Det finns mycket att säga kring det teologiska innehållet. Bloggytan är dock lite för liten för det. För egen del blev boken mer av en förenad stämma i vissa teologiska frågor, än ett obekvämt ifrågasättande. Jag älskar hur Young lägger betoningen på relationen med Gud, och inte bara tron en Gud. Ibland blir Gud enbart en fråga om försanthållande, där den ena parten tycker si och den andra så. Om nu Gud är en verklighet, måste vi väl ändå vara ganska överens om att relationen (hur vi tror) är viktigare än religionen (vad vi håller för sant). Och tro i sitt djupaste väsen handlar ju till syven och sist om tillit inom en relation.

Jag skulle vilja säga att detta är en viktigt bok att läsa för alla som bråttas med frågor kring Gud. Inte för att den levererar färdiga svar, utan för att den ifrågasätter alla de svar vi redan blivit så trötta på. Precis som synen på de svarta i Amerikas 60-tal hindrade många relationer, så förhindrar vår Gudsbild oss ifrån att lära känna Gud som han är. Denna bok kan hjälpa dig en bit på den vägen.

Jag avslutar som boken avslutar, med ett citat som säger så mycket om Guds närvaro - och vår medvetenhet.
"Jorden är full av himmel, varenda buske brinner med Guds eld. Men bara den som ser tar av sig skorna; de andra sitter vid sidan och plockar björnbär."

Verkligheten, min vän, är alltid aningen större än vad du tror...


Kommentarer
Postat av: Tessa

Från namnet att bedömma, så lät det ju faktiskt tråkig! Men du har ändå skrivit upp intressanta tankar kring boken, som gjorde att jag ändrade lite av min åsikt. :) (Om man nu kan ha en åsikt utan att läsa boken?)

Gillar skarpt citatet!

2009-10-19 @ 17:54:49
URL: http://swedishbombaygirl.blogg.se/
Postat av: Adam

Tessan man ska aldrig undvika att läsa en bok enbart pga titeln. Däremot kan man läsa en bok tack vare titeln.

Sen vet jag inte vad som är tråkigt med en titel som "Ödehuset"??



Klart du kan ändra åsikt. Din åsikt handlade ju inte om bokens innehåll, utan om vilken typ av titlar du tycker är tråkiga eller inte. Sådant kan man ha åsikter om utan att läsa själv boken.

2009-10-19 @ 20:28:10
URL: http://filosofadam.blogg.se/
Postat av: Tessa

Okej, det kanske man inte ska. Beror nog lite på vad det är för böcker också.



Men "Ödehuset" låtar ju inte värst tilltalande. De måste du ju erkänna. Inte när man bara läser titeln.

Man kan ju se de i två ord: Öde,Huset.



Okej, tack! :)

2009-10-19 @ 23:34:35
URL: http://swedishbombaygirl.blogg.se/
Postat av: Adam

Det beror inte på vilken typ av böcker det är - i och med att dömandet av en titel oftast sker innan man ens vet vad det är för typ av bok.



Tycker "Ödehuset" fungerar utmärkt som titel på en bok. Orden "Öde" och "Hus" är inte alls tråkiga ord. Tråkiga boktitlar är alla böcker som börjar med "7 steg till det perfekta..." eller "12 metoder för att gå ner i vikt..."



Men det är ju en smaksak vilka titlar man tycker låter inbjudande eller tråkiga.

2009-10-20 @ 11:44:57
URL: http://filosofadam.blogg.se/
Postat av: Tessa

Ja, fast nu gillar ju inte jag heller titlar som "7 steg till det perfekta..." eller "12 metoder för att gå ner i vikt.." De är inte tilltalande, håller helt med dig där.



Ödehuset verkar ju absolut funka utmärkt som en titel. Men just de första jag tänkte på när jag läste ordet var: "Tråkig titel" Men hade jag läst på bokens baksida hade jag ju säkert ändrat mig. Men nu hade jag ju ingen chans till det. Läste det du skrev. Och min åsikt ändrades till positiv.

Det tyder ju på att du var duktig att summera o skriva bra i omdömmet. :)



Jag hade gett boken en chans om jag hade sett den i en bokhandel.

Så helt väck är jag inte. :)

2009-10-21 @ 01:02:14
URL: http://swedishbombaygirl.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0