Lite spret

Hösten har väl börjat?

Åtminstone hoppas jag det. När september närmar sig vet jag att det snart är dags för att ta sig ner till stan och slipa upp skridskorna och återigen se fram emot många timmar i rinken. Sen innebär också hösten att rutiner kommer igång igen efter att sommaren, som alltid, varit där och ruckat lite på dom. Rutiner fungerar lite som en struktur varpå jag kan hänga upp livet på - och där saker och ting upptäcker sin mening och plats i vardagen.

Var med på blå kust uppstartsvecka. Eller åtminstone den första halvan av den. Kan inte hjälpa att reflektera över hur mycket äldre jag är än de nya eleverna (eller är ålder bara en känsla?). Känner mig lite som en kringstrykande kuf som antingen är svårplacerad eller malplacerad. Fast jag trivs med att se en ny årskull starta igång sitt teamliv.

Läser N.T. Wright för tillfället, och hans böcker är mycket stimulerande för tanken och tron. Utan att göra anspråk på att känna igen god teologi när jag läser den, men Wrights sätt att måla upp den kristna tron, dess historia och dess framtidstro, är minst sagt intressant och tilltalande. Ibland presenteras man inför en värdsbild som liksom lyckas få alla andra bitar att falla på plats, och som kanske inte nödvändigtvis lämnar en utan frågor, men som definitivt gör att man inte protesterar. Läs Simply Christian och Suprised by Hope, och se vad du själv tycker.

Funderade lite på mina egna tvivel, och varför de i allsin dar aldrig riktigt vill släppa. Men det kanske är så att jag tvivlar om och om igen för att andra ska kunna finna tro. Att tvivlena i slutändan gagnar tron, snarare än förintar den. Och om mina tvivel sätts in i en större kontext än mitt eget lilla krypin så har de kanske en viktig funktion att fylla. Tvivel verkar skjuta iväg mig lång ut i igenstans, men lyckas komma tillbaka och då visat sig formats om till tro.

Detta spretiga inlägg får avslutas med lite musiktips (lika spretiga dom) för den som önskar:
André Matos - I Will Return
Mercy Streets - One Last Goodbye
Sonata Arctica - Flag in the Ground
Flogging Molly - Float
Avantasia - Journey to Arcadia
Derdian - Black Rose
Pretty Maids - Little Drops of Heaven
Mumford and Sons - White Plank Page
Orden Ogan - ...And If You Do Right
Equilibrium - Snüffel
Highland Glory - The Sacrifice
Dawn of Destiny - Learning to Fly

Hösten har börjat!


Kommentarer
Postat av: samira

Du får hösten att låta som Greklands sommarvärme, då man ligger och steker i solen eller undersöker utsikten från bergstoppar. Det är Sveriges höst vi pratar om kära Adam, här finns det inget mer än vinter jackan på och den närmsta byggnad man kan komma in i för att slippa regnet:)

2010-09-15 @ 00:22:35
URL: http://samspassion.blogspot.com
Postat av: Adam

På tal om Grekland Samira - jag ska dit om 2 veckor (fast jag är inte så jätte pepp att åka).



Men du måste börja njuta mer av den kyliga luften som kommer på hösten och hur färgerna förändras och sen hur den första snön ger må bra-känslor :)

2010-09-15 @ 21:21:02
URL: http://filosofadam.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0